přenášejí vlivy prostředí přes matku. Současně však platí, že jsou všechny
znaky vrozené, neboť k získání určitého znaku interakcí se sociokulturním
prostředím musí být individuum vybaveno nezbytnou predispozicí. Každý
znak má tedy jak vrozený, tak i environmentální původ. Tvrdí, že genotyp
určuje možnosti a meze individuálního rozvoje. Prostředí pak určuje, které
z vrozených potencionalit člověka budou využity a v jaké míře. Přičemž
unikátní genotyp a unikátní prostředí spoluvytvářejí ve vývoji každého kon–
krétního individua unikátní interakci. Neexistuje prostředí, které bychom
mohli nazvat ideálním, obecným či optimálním z pohledu všech genotypů.
Každý genotyp vyžaduje specifické podmínky svého rozvinutí.
Je tedy více než jasné, že krajně vyhraněné koncepce, v popsaném pří–
padě koncepce nativismu a environmentalismu, nevedou k právě objektiv–
nímu poznání skutečnosti.
Výše nastíněný interdisciplinární přístup ke studiu socializace se tedy
nemůže v rámci jedné ze zúčastněných disciplín upnout jen k jednomu po–
hledu či k jedné části zkoumaného problému; je třeba i v konkrétních pří–
padech neustále vnímat příslušnost daného jevu k mnohem širšímu a složi–
tějšímu celku.
Za konkrétní představitele prosazování exogenních a endogenních fak–
torů socializace bývají označováni příkladně Durkheim a Freud.
Durkheim chápal společnost jako nadindividuální skutečnost, která
svým systémem hodnot, norem je člověku (jako individuu bez čehokoli
vrozeně společenského) něčím vnějším, co si postupně osvojuje. Za inte–
grující prvek označoval kolektivní vědomí, což je určitý souhrn společen–
ských podstat existující nezávisle na individuálních životech i na střídání
celých generací.
Za nejdůležitější činitele v procesu socializace, v procesu přenášení ko–
lektivního vědomí do „čisté“ individuální mysli, pokládal společenské in–
stituce a působení:
* náboženství, morálních hodnot, jazyka, které dávají jednání člověka
smysl, cíl, určují kvalitu vztahů;
* práva, norem, které jsou všeobecně uznávanou autoritou, podstatou
společenského pořádku;
* dělby práce, která je základem společenské kooperace a solidarity.
Durkheimům přístup je tak sice v podstatě sociálně deterministický,
ovšem nepopírá skutečnost aktivní účasti jednotlivce na procesu utváření
kolektivního vědomí.
33
<< první stránka < předchozí stránka přejít další stránka > poslední stránka >>